Ułatwienia dostępu
2. Życie seksualne osób niepełnosprawnych – omówienie tematu z przykładami codziennych sytuacji.
3. Współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi uczestników WTZ/ŚDS – zagadnienia prawne.
4. Jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym pracownika WTZ/ŚDS – wieloletnia praca z tymi samymi uczestnikami WTZ/ŚDS, brak środków finansowych na realizację wsparcia, błędne orzecznictwo prowadzące do kierowania do WTZ/ŚDS, uczestników niezdolnych do podjęcia pracy.
5. Rehabilitacja społeczna jako środek do budowania wizerunku osoby z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym – zmiana schematu postrzegania osoby z niepełnosprawnością w społeczeństwie.
6. Zmiany prawne w obszarze funkcjonowania WTZ/ŚDS – aktualne i planowane zmiany wraz z omówieniem wśród uczestników proponowanych zmian.
7. Jak radzić sobie z zachowaniem agresywnym uczestników WTZ/ŚDS wobec siebie i instruktorów – autoagresja, rozwiązywanie konfliktów.
8. Grupa wsparcia dla rodziców/opiekunów uczestników WTZ/ŚDS – określenie potrzeb grupy, budowanie planu wsparcia, formy wsparcia.
9. Dokumentacja w WTZ/ŚDS – dokumentacja uczestnika, regulaminy, trening ekonomiczny, zeszyt kontaktów z opiekunami/rodzicami uczestników WTZ/ŚDS.
10. Promocja WTZ/ŚDS – sprzedaż produktów uczestników WTZ/ŚDS.
11. Zatrudnienie wspomagane jako forma rehabilitacji.
12. Trening umiejętności społecznych.
13. Terapia zajęciowa – wykorzystanie potencjału podopiecznych.
14. Motywacyjne mechanizmy w procesie terapeutycznym.
15. Komunikacja interpersonalna w zespole terapeutycznym.
16. „Superwizja” – profesjonalna metoda obserwacji i refleksji w praktyce terapeutycznej.
17. Zarządzanie stresem w pracy terapeuty.
18. Oryginalne i atrakcyjne techniki decoupage – wykorzystanie alternatywnych materiałów i preparatów do osiągnięcia spektakularnych efektów.
19. Farby kredowe – odnawianie i ozdabianie mebli oraz przedmiotów codziennego użytku z wykorzystaniem transferu obrazów lub napisów.
20. Dekoracje z „zimnej porcelany” – niezwykła barwa, delikatność i przenikalność światła.
21. Malowanie na porcelanie – wykorzystanie materiałów zapewniających trwałość rysunku.
22. Technika malowania na jedwabiu – niepowtarzalne i jedyne w swoim rodzaju, własnoręcznie malowane m.in. apaszki, szale, ponczo, krawaty czy chusty.
23. „Fuzzing – wyjątkowe projekty i techniki”.
24. Granice intymne i normy akceptowalne społecznie u osób z niepełnosprawnościami.
25. Wyznaczanie granic w pracy terapeutycznej z uwzględnieniem potrzeb i możliwości osoby z niepełnosprawnością.
26. Dobre przykłady i praktyki z życia placówek na rzecz wsparcia osób z niepełnosprawnościami.
27. Samoakceptacja poprzez taniec terapeutyczny – pokonywanie barier ruchowych oraz wyrabianie słuchu muzycznego i rytmu.
28. Zmiana wizerunku osoby z niepełnosprawnością – stylizacja paznokci.
29. Zmiana wizerunku osoby z niepełnosprawnością – techniki i zasady makijażu.
30. Dostępność – co to znaczy w obliczu ustawy o dostępności, jakie wprowadza zmiany i wymogi.
31. Strategia na rzecz osób z niepełnosprawnościami 2021-
32. Efektywny terapeuta w WTZ w obliczu pandemii koronawirusa.
33. Współpraca z rodzicami – sytuacje trudne, możliwe rozwiązania, sposoby współpracy.
34. Aktywizacja zawodowa – zagadnienie wieloaspektowe – wymogi rozporządzenia a realia, aktywizacja zawodowa – kierunek rodzic czy uczestnik WTZ.
35. Zmiany – jak je wprowadzać i monitorować. Projekty – wyzwania i możliwości.
36. Aktywizacja społeczno – zawodowa uczestników WTZ – realizacja IPR a granice i komfort pracy.
37. Wiklina – kurs tworzenia wyrobów.
38. Zachowania agresywne uczestników WTZ – skuteczne techniki samoobrony i
obezwładniania (zajęcia praktyczne).